VENÄLÄINEN KULTTUURI
Lähiyhteisö on venäläiselle kaikki kaikessa siihen kuuluvat vanhemmat, appivan-hemmat, lapset, lastenlapset, serkut, tädit ja sedät sekä lähimmät ystävät. Yhteen kokoonnutaan aina, kun jollain on merkkipäivä. Venäläiset ovat erittäin vieraanvaraisia ja vieraalle järjestetään aina tarjottavaa, vaikka kyseessä olisivat viimeiset ruuat. Venäläinen ei voi ottaa vastaan lahjaa, ellei hänellä ole antaa takaisin vastalahjaa muistoksi.
Venäläiseen kulttuuriin kuuluu iäkkään ihmisen ja naisen kunnioittaminen. Venäläiset teitittelevät yleensä toisiaan. Sinuttelu ilmaisee yhteenkuuluvuutta, se on merkki läheisistä ihmissuhteista. Perinteiset etikettisäännöt ovat säilyneet Venäjällä. Kättely kuuluu virallisiin tilanteisiin, mutta nainen ei kättele kovin herkästi vaan hän voi kumartaa kohteliaasti. Puheaktiivisuus on venäläisessä kulttuurissa tärkeä asia. Pitkät tauot, hiljaisuus tai yksitoikkoiset vastaukset tulkitaan halutto-muudeksi luoda ja ylläpitää henkilökohtaisia kontakteja. Venäläinen ilmaisee tunteensa ja esittää mielipiteensä suomalaista avoimemmin.
Venäjällä ei ole valtionkirkkoa, vaan maassa toimii useita uskontokuntia. Ortodoksiuskontoa, islamia, juutalaisuutta ja buddhalaisuutta pidetään niin sanottuina perinteisinä uskontoina. Merkittävin näistä on ortodoksinen kirkko, jonka rooli maan kehityksessä periytyy jo vuosisatojen takaa. Ortodoksisuus on venäläisille osa identiteettiä, ja Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen (1991) venäläisten elä-mään ovat virallisesti palanneet kirkolliset juhlat. Ortodoksinen uskonto on osittain sulautunut kansanperinteisiin ja arkielämään. Kirkolla on myös poliittista painoarvoa, ja kirkon johdolla on läheiset suhteet maan johtoon.
Venäläisten ja suomalaisten terveydenhuoltojärjestelmä eroaa melko paljon toisistaan. Suomessa vallitsee länsimaalainen biolääketieteelliselle pohjalle rakennettu terveydenhuoltojärjestelmä, jossa ratkaisut ongelmiin löytyvät biologisista, havainnollisesti todettavissa olevista ilmiöistä ja sen virallisuus, oikeaoppisuus ja valtaasema perustuvat oletukseen sen tieteellisestä luonteesta.
Venäläisessä kulttuurissa itsehoitojen merkitys on korostuneempi kuin suomalaisessa. Toisaalta Toukomaan tutkimuksen mukaan monet venäläiset alkoivat vasta Suomessa jonkin aikaan asuttuaan ajatella terveellisten elämätapojen merkitystä oman hyvinvointinsa kannalta. Itsehoitomenetelmät ovat tuttuja jokaiselle venäläiselle, ja niiden kirjo on laaja. Tärkeimpiä itsehoitomenetelmiä ovat esimerkiksi elimistön puhdistaminen erilaisilla dieeteillä, paastoilla tai suun kautta nautittavilla nesteillä. Vilustumisoireisiin käytössä ovat sinappikääreet, jodiverkot, huna-ja, kuuma maito, höyryhengitys ja keskeisimpänä kylmän välttäminen. Yrttien monipuolinen käyttäminen lääkinnällisiin tarkoituksiin on tavanomaista Venäjällä. Yleisimpiä käytössä olevia yrttejä ovat kamomilla, pietaryrtit, rohtovirmajuuri, keltamo, kuisma, nokkonen, rusokki ja salvia. Yrttejä on käytetty kylvyissä, hauteissa ja juomissa auttamaan muun muassa vatsavaivoihin, nuhaan ja yskään. Biolääketieteen alaan kuulumattomia hoitomuotoja ovat venäläisessä kulttuurissa myös rukoukset ja ”babushkat” eli niin sanotut parantaja-tädit, joilla uskotaan olevan kyky parantaa sairauksia ja auttaa ihmisiä erilaisissa elämän ongelmatilanteissa.
Mielenterveysongelmat eivät yleisesti ole kuuluneet lääketieteen piiriin, vaan ongelmat on selvitetty ystävien kanssa puhumalla. Mielen ja ruumiin jaottelu kahdeksi erilliseksi asiaksi ei ole totuttu tapa eikä mielen hyvinvointi tai pahoinvointi kuulu yleisesti keskustelunaiheiksi. Venäjällä on totuttu lääkärien tuttavalliseen ja ystävälliseen lähestymistapaan ja jopa koskettamiseen. Tämän vuoksi venäläisten maahanmuuttajien keskuudessa on herättänyt suurta kummastusta suomalaisten lääkäri-en etäinen olemus, puhumattomuus, katseyhteyden välttäminen ja koskettamattomuuden puute, joka on tulkittu välinpitämättömyydeksi potilaan asioita kohtaan.
ORTODOKSISUUS
Suomalaisia ortodokseja on 60 000 koko maassa
sen lisäksi on maahanmuuttajia
kuuluvat muihin kirkkoihin ja kirkkoon kuulumattomia
Avoin kysyminen auttaa selvittämään, mihin uskontokuntaan tai
kulttuuriin henkilö kuuluu, kielen perusteella siitä ei voi päättää
Ortodoksisuus on yhteisöllinen uskonto
Ortodoksien elämää rytmittävät kirkolliset toimitukset, erityisesti paastot
paastojen aikana jumalanpalveluselämä on hyvin rikasta
Yhteen kokoontuminen, yhteinen rukous, on ortodokseille tärkeää
koska kyse on pienestä vähemmistöstä, seurakunta muodostaa monille
sosiaalisen verkoston tärkeimmän osan.
Lähiyhteisö on kaikki kaikessa
kuuluu perheyhteisö sekä läheiset ystävät
Perheen käsite on laajempi
sukulaiset ovat tiivisti mukana niin ilossa kuin surussakin
He ovat
seurallisia eivätkä pidä yksinolosta
tunneihmiset ja kaikki asiat ilmaistaan tunnepitoisesti
suurpiirteisiä, riippumattomia ja arvostavat vapautta
Tapakulttuurissa isännimen käyttö
juontuu 900 luvulle, jolloin ruhtinaat käyttivät isännimeä
liittyi perintäoikeuteen
myöhemmin levisi koko yhteiskuntaan
Puhuttelu
iäkkäitä ja naisia kunnioitetaan
mies tervehtii ensin naista ja nuori vanhempaa
kättely kuuluu virallisiin tilaisuuksiin eikä nainen kättele
Teitittely on edelleen käytössä
sinutellaan vain läheisissä suhteissa
He ovat hyvin puheliaita
jos on hiljainen – ilmaistaan haluttomuuden keskusteluun
Ortodoksisella kirkolla on seitsemän sakramenttia: kaste, mirhalla voitelu,
katumus, pappeus, avioliitto, sairaan voitelu ja ehtoollinen.
sakramenteista sairaalassa käytetään sairaan voitelua, katumusta ja
ehtoollista
sakramentin voi suorittaa vaan ortodoksipappi
Vaikeasti sairaan ei tarvitse paastota
Hoitotoimista kaikki ovat sallittuja, jotka kunnioittavat ja edistävät
elämää
Sairaan voitelua käytetään pitkäaikaisesti ja vakavan sairaan luona
parannuksen aineena käytetään öljyä
ei ole viimeinen voitelu, voidaan toimittaa monta kertaa samalle
ihmiselle
Vaikka sairas ei toipuisikaan, sakramentti ei ole epäonnistunut
myös ortodokseilla elämä on Jumalan käsissä
Ennen kuolemaa on tärkeää anteeksi antaminen ja anteeksi saaminen
Ortodoksisessa perinteessä elämä ja kuolema kulkevat käsi kädessä
kuolemassa sielu eroaa ruumiista
tämä on valmistautuminen uuteen elämään
Ortodoksisen kirkon perinteessä on kuoleman hetkellä suoritettava
palvelus, jota nykyään harvoin käytetään
usein luetaan psalmeja ja rukouksia
Vainaja pestään, omaiset osallistuvat tähän
Puetaan omiin vaatteisiin, alusasuineen
se voi olla juhla-asu tai elämän aikana varatut kuolinvaatteet
kengät pannaan jalkaan
Korut poistetaan, risti jätetään kaulaan
Kädet laitetaan ristiin ja ikoni laitetaan rinnan päälle
Yleensä haudataan valkoisessa arkussa – on ylösnousemuksen symboli
Polttohautaus on sallittu
tuhka laitetaan puiseen arkkuun
ei saa sirotella maahan
Hautaus pitäisi suorittaa kolmantena päivänä
se ei aina nykyään onnistu
Vainaja on avoimessa arkussa kirkossa, kasvot alttariin päin
Hautajaisissa korostuu tuskan ja menetyksen ohella kiitollisuus annetusta
elämästä
Ruumiinavaus tehdään normaalin käytännön mukaisesti
Käytännön työssä saattohoidossa on vaikeuksia kertoa huonosta
ennusteesta
sama koskee parantumattomasta sairaudesta kertomista potilaalle
keskustellaan omaisten kanssa, usein he rajaavat asiat, joita kerrotaan
potilaalle
periaatteena on se, että toivoa ei saa menettää
on ristiriidassa suomalaisen käytännön kanssa puhua totta
potilas voisi toteuttaa viimeiset toiveet, hoitaa tärkeät asiat
erityisen tärkeänä me pidämme valmistautumista kuoleman
lähestymiseen
annetaan aikaa käsitellä asiaa ja tuemme potilasta siinä
Venäläisessä kulttuurissa pyritään säästämään potilaan tunteita
omaiset kantavat taakan
tässä taas ovat vastakkain yksilön oikeus ja toisaalta yhteisön tärkeys
päätöksen teossa
herättävät hoitohenkilökunnassa ristiriitaisia tunteita kun he joutuvat
toimimaan omien periaatteiden vastaisesti
Tärkeä on muistaa: kenen periaatteista ja tottumuksista on kysymys
LESTADIOLAISUUS
LESTADIOLAISUUS
Seurat ovat lestadiolaisuuden keskeisin kokoontumismuoto. Seuroja pidetään useimmiten kodeissa. Puhujilta, myös papeilta, edellytetään lestadiolaisyhteisön hyväksyntää. Julistuksen keskeisinä tuntomerkkeinä ovat parannuksensaarnaaminen ja syntien anteeksiantamuksen julistus.
Lestadiolaissaarnaajat julistavat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Liikkeessä käytetään niin yleistä synninpäästöä kuin rippiä. Oikeus synninpäästön julistamiseen kuuluu kaikille uskoville. Lestadiolaiset hyväksyvät uskoviksi usein vain liikkeen omassa vaikutuspiirissä olevat kristityt.
Vanhoillislestadiolaisten laulukirja on Siionin Laulut. Esikoislestadiolaiset käyttävät kirjaa Virsikirja ja hengellisiä lauluja. Muissa lestadiolaisuuden suuntauksissa lauletaan Siionin Matkalauluja.
Lestadiolaiseen elämänmuotoon kuuluvat usein suuret perheet ja perhekeskeinen elämä. Uskonsisaret ja -veljet voivat tervehtiä toisiaan perinteisillä lestadiolaisilla tervehdyksillä kuten ”Jumalan rauhaa” tai ”Jumalan terve”.
Kirkko ja lestadiolaisuus
Kirkon ja ympäröivän yhteiskunnan suhde erityisesti vanhoillislestadiolaisuuteen on ollut ajoittain jännitteinen. Liike on pysynyt kuitenkin päättäväisesti kirkon sisällä, vaikka jotkut sen teologiset korostukset poikkeavatkin luterilaisesta opista (esim.kaste-, ja kirkkokäsitys). Vanhoillislestadiolainen uskonyhteisö pitää itseään tosi kirkkona, jonka "Hengen virka" kokoaa uskovat "yhteen laumaan Yhden Paimenen ympärille".
Esikoislestadiolaisissa seuroissa:
NAISET
Aikuisilla naisilla tulee olla huivi päässä. Huivi on sidottu leuan alle. Koruja ja meikkiä ei saa olla. Hiusten tulee olla pitkät. Naisten tulee käyttää hametta tai mekkoa.
MIEHET
Miehillä tulee olla siisti asu päällä. Pukua ei vaadita. Solmion käyttöä ei hyväksytä. Paita napitetaan ylös asti.
NAISET
Aikuisilla naisilla tulee olla huivi päässä. Huivi on sidottu leuan alle. Koruja ja meikkiä ei saa olla. Hiusten tulee olla pitkät. Naisten tulee käyttää hametta tai mekkoa.
MIEHET
Miehillä tulee olla siisti asu päällä. Pukua ei vaadita. Solmion käyttöä ei hyväksytä. Paita napitetaan ylös asti.
Rukoushuoneella ei saa olla ruukkukukkia eikä kukkakaupan leikkokukkia.
Luonnonkukat voidaan hyväksyä.
Mitään soittimia ei käytetä.
Pohdinta: Ihmisiä hoidetaan, ohjataan ja neuvotaan samanarvoisina eikä tuomita ketään uskonnon perusteella. Hoidettaessa huomioidaan kulttuurin erityispiirteet esim. ruokavalio, pukeutuminen yms. Kunnioitetaan asiakkaan uskonnollista vakaumusta.
Marika, Jenna ja Emilia
Luonnonkukat voidaan hyväksyä.
Mitään soittimia ei käytetä.
Pohdinta: Ihmisiä hoidetaan, ohjataan ja neuvotaan samanarvoisina eikä tuomita ketään uskonnon perusteella. Hoidettaessa huomioidaan kulttuurin erityispiirteet esim. ruokavalio, pukeutuminen yms. Kunnioitetaan asiakkaan uskonnollista vakaumusta.
Marika, Jenna ja Emilia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti